30.08.2017

ISAE 3000; de standaard voor veiligheid

ROB-Net is een uitzonderlijk systeem in de leasebranche. Nergens anders ter wereld is er een soortgelijke samenwerking waarin alle leasemaatschappijen en leveranciers reparatie, onderhoud en vervangend vervoer aanvragen alsmede de elektronische facturatie kunnen verwerken. Gezien de omvang van ROB-Net is het van groot belang dat leden verzekerd zijn van een juiste werking van het systeem. Daarom wil de vereniging voldoen aan ISAE 3000. De afkorting ISAE staat voor ‘International Standard On Assurance Engagements’.

Per jaar worden er ongeveer 3 miljoen aanvragen door ROB-Net verwerkt. Zodra de aanvraag is goedgekeurd door de leasemaatschappij, kan de elektronische facturatie met de leverancier gaan beginnen. Deze grote hoeveelheid kenmerkt grote waarde die gewaarborgd dient te worden.

Achter de meeste grote leasemaatschappijen zitten financiële instellingen en banken. Deze instituten willen verzekerd zijn dat alle aanvragen en elektronische facturen die door het systeem gaan op een zorgvuldige manier worden verwerkt. Om deze zekerheid te garanderen leunen de leasemaatschappijen op de ISAE 3000 verklaring die is afgegeven voor de Vereniging ROB.

De ISAE 3000 verklaring wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld aan de hand van een zogezegd ‘control framework’ en bijbehorende beleidsnotities inzake informatiebeveiligingsbeleid en risicoanalyse. Deze assurance rapportage wordt opgesteld door KPMG nadat de auditors van KPMG de Vereniging ROB uitgebreid hebben getoetst.

Jaarlijks worden deze assurance rapportages aan de controllers van de leasemaatschappijen beschikbaar gesteld. Alle werkzaamheden in ROB-Net dienen integer, betrouwbaar en controleerbaar te zijn. Zo weet u dat de Vereniging ROB kan aantonen wát er gebeurd is en dát het gebeurd is.