30.08.2017

Veilige data in de leasebranche

Meerdere nieuwsplatformen melden vandaag het probleem van onveilige data bij softwareleveranciers in de autoleasebranche. Een IT-bedrijf had een lek ontdekt in het online klantenportaal van een softwaresysteem. Hierdoor kwamen er gegevens van de berijders van de leasevoertuigen op straat te liggen. Het antwoord op de vraag of dit ook bij de Vereniging ROB kan gebeuren is nee. Dit doordat wij een hoge mate van beveiliging hanteren en geen privacy gevoelige data in ROB-Net opslaan.

Tijdens de overgang van ROB-Net naar de Microsoft Azure server heeft de Vereniging ROB besloten om gebruik te gaan maken van een eigen inlogportaal. Gezien het huidige digitale tijdperk waarin wij leven, heeft de vereniging op advies van KPMG een pentest (penetration test) aangevraagd voor ROB-Net. Deze test werd uitgevoerd door OWASP – Open Web Application Security Project. Hackers vanuit OWASP probeerden via het inlogportaal van ROB-Net het systeem binnen te dringen. Dit is ze niet gelukt waardoor ROB-Net een garantie van veiligheid heeft waar we trots op zijn! Ongeautoriseerde toegang is niet mogelijk waardoor de vereniging de data kan waarborgen.

Privacy wordt strikt in de gaten gehouden door de Vereniging ROB. Zo slaan wij bijvoorbeeld geen privacygevoelige informatie op in ROB-Net. Er is geen enkele connectie te vinden tussen een berijder van een leaseauto en het desbetreffende lease-object.